Valkoll 2026-- till valdagen

Valet 2026 — lättläst guide

Den 13 september 2026 är det val i Sverige. Du som är 18 år får rösta. Den här sidan förklarar valet med enkla ord. Korta meningar. Tydliga exempel.

Vad är ett val?

Ett val är när vi röstar. Vi röstar på ett parti.

Partiet får sedan plats i riksdagen. Riksdagen bestämmer Sveriges lagar.

Partiet med flest röster får mest makt. Men ofta måste flera partier samarbeta.

Vi har val vart fjärde år. Det förra valet var 2022. Det nästa är 13 september 2026.

Vem får rösta?

Du får rösta om du fyller 18 år senast 13 september 2026.

Du måste vara svensk medborgare. Du måste också vara folkbokförd i Sverige.

Är du inte svensk medborgare? Då kan du rösta i kommunalvalet och regionvalet. Men inte i riksdagsvalet.

Cirka 472 000 personer röstar för första gången 2026. Det är en stor grupp.

Hur röstar man?

Du får ett brev hem i augusti. Det heter röstkort. På kortet står din vallokal.

Ta med röstkortet och ditt id-kort till vallokalen.

I vallokalen finns valsedlar. En valsedel är en lapp med ett partis namn på. Det finns en valsedel för varje parti.

Du tar valsedeln för det parti du vill rösta på. Du lägger den i ett kuvert. Sedan lägger du kuvertet i en valurna.

Det är hemligt vad du röstar. Ingen får se din valsedel.

När kan man rösta?

Du kan rösta på två sätt.

Förtidsrösta. Du röstar tidigt. Det går bra från 26 augusti. Du kan rösta i många olika lokaler. Bibliotek, mataffärer och andra ställen.

Rösta på valdagen. Du röstar 13 september. Vallokalen är öppen klockan 08.00 till 20.00. Då måste du gå till just din vallokal.

Båda sätten räknas lika. Det spelar ingen roll vilket du väljer.

Vilka partier finns?

I riksdagen finns just nu åtta partier.

  • Socialdemokraterna (S)
  • Sverigedemokraterna (SD)
  • Moderaterna (M)
  • Vänsterpartiet (V)
  • Centerpartiet (C)
  • Miljöpartiet (MP)
  • Kristdemokraterna (KD)
  • Liberalerna (L)

Andra partier kan också ställa upp. Men de måste få många röster för att komma in i riksdagen.

Varje parti har egna åsikter. Om skola, sjukvård, skatter, klimat och mer.

Hur vet du vilket parti du ska välja?

Tänk på vad som är viktigt för dig. Är det jobb? Skola? Klimat? Sjukvård?

Läs vad partierna tycker om dessa saker. På deras hemsidor finns deras program.

Du kan också göra en valkompass. Det är ett test på internet. Du svarar på frågor. Sedan ser du vilket parti som tycker mest som du.

Prata gärna med en familjemedlem eller kompis. De kan hjälpa dig att tänka. Men det är du själv som bestämmer hur du röstar.

Vad händer efter valet?

På valdagskvällen 13 september räknas rösterna. Sedan vet vi ungefär hur det gick.

Det slutgiltiga resultatet kommer några dagar senare.

Sedan ska partierna bilda regering. En regering är de som styr Sverige.

Den nya regeringen tar över i oktober. Det kan ta tid om partierna inte är överens. Då måste de förhandla.

Behöver du mer hjälp?

Du kan ringa Valmyndigheten. De svarar på frågor om hur valet fungerar.

Telefon: 020-825 825. De har öppet under valveckorna.

Du kan också besöka val.se. Där finns mer information om valet.

Behöver du hjälp i vallokalen? Säg till en valförrättare. De kan hjälpa dig steg för steg.

Att rösta är en rättighet

Du måste inte rösta. Det är frivilligt i Sverige.

Men din röst är viktig. När du röstar är du med och bestämmer.

Alla röster räknas lika. Din röst är lika mycket värd som någon annans.

Uppdaterad 1 maj 2026. Tillbaka till guiden för förstagångsväljare · Checklista